top of page
performer & choreographer
DOMINIKA WIAK
okorzezba tymek.jpg

autor: Tymek Borowski

​

WRAŻENIE REALNOŚĆI W ZWIĄZKACH CHOREOGRAFII I FILMU

​

Spojrzenie na choreografiÄ™ przez obiektyw kamery nadaje jej nowych wartoÅ›ci, a zatem nowych sposobów doÅ›wiadczania. Za klucz dla tego artykuÅ‚u wybraÅ‚am analizÄ™ filmów, w których dobór Å›rodków wzbudziÅ‚ moje cielesne, a co za tym idzie realne doznania. PoszukujÄ™ źródÅ‚a, i tym samym podejmujÄ™ próbÄ™ definicji „wrażenia realnoÅ›ci”, które zainicjowane w ucieleÅ›nionym dziaÅ‚aniu performera ma szansÄ™, w mojej opinii, zaistnieć na ekranie w silnie synergicznej pracy choreografów i filmowców. PrzyglÄ…dam siÄ™ obranym strategiom choreograficznym i filmowym w takich dzieÅ‚ach jak: Monoloog van Fumiyo Ikeda op het einde van Ottone, Ottone (wideo: Walter Verdin, Anne Teresa De Keersmaeker, Jean-Luc Ducourt, chor. Anna Teresa de Keersmeaker), Climax (reż. Gaspar Noe, chor. Nina McNeely) oraz The Cost of Living (reż. Lloyd Newson).

 

Dodatkiem do artykuÅ‚u sÄ… wywiady z artystami – pisemne odpowiedzi Leszka Bzdyla, Jozefa Frucka, Dominiki Knapik, Danieli KomÄ™dery-MiÅ›kiewicz, Ramony NagabczyÅ„skiej i Iwony Olszowskiej na kilka pytaÅ„ dotyczÄ…cych doÅ›wiadczenia ich wÅ‚asnego ciaÅ‚a poprzez ekran.

 

​

WRAŻENIE REALNOŚCI

W ZWIÄ„ZKACH CHOREOGRAFII I FILMU 

DOMINIKA WIAK

WYWIADY Z LESZKIEM BZDYLEM,

JOZEFEM FRUCKIEM, DOMINIKÄ„ KNAPIK,

DANIELĄ KOMĘDERĄ-MIŚKIEWICZ,

RAMONĄ NAGABCZYŃSKĄ I IWONĄ OLSZOWSKĄ

MKiDN-01_greyscale.jpg

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

bottom of page